خبر و گزارش
موضوعات داغ

شهید “ابوالقاسمی” عشق و هوش فوق‌ العاده‌ای نسبت به شعر داشت

اختتامیه نخستین جایزه ادبی «سفیرعشق» با محوریت شهید مدافع حرم سیدمجتبی ابوالقاسمی با حضور شاعران کشوری، مسئولان، خانواده‌های معظم شهدا و  با حضور آحاد مردم در حسینیه ثارالله شهرستان دزفول برگزار شد.

محمدرضا سنگری محقق و نویسنده عاشورایی ضمن گرامی داشت یاد و خاطره شهدا در این مراسم اظهار داشت: خداوند به پاس صدق صفا و پاک بازی شهیدان عالی قدر آنها را به درجاتی رساند که  برای ما قابل درک و فهم نیست.

وی ضمن قدردانی از برگزاری چنین برنامه‌هایی افزود: با برگزاری این برنامه‌ها راهی برای تکریم و تجلیل و قدرشناشی از شهدا، خانواده‌های شهدا و همچنین کسانی که اثرآفرین بودند؛ ویژه کسانی که در قلمرو هنر و شعر در حوزه شاعری و شهید بودند و  نقش آفرین بودند از آنها  یاد و تجلیل شود کاری ارزشمند است.

سنگری با بیان اینکه همه‌ شهدا هنرمند هستند بیان کرد: شهادت هنر مردان خدا است چرا که این هنر بزرگی است که انسان بر خویش خطی بکشد و نگاهش را از دیوارها و مرزها به آن سوی‌تر بدوزد و به پروازهای بلند اندیشه کند.

این محقق عاشورایی در ادامه گفت: هنر آن است که آن سوی دیوار را ببینی و سر پرواز داشته باشی و بتوانی بر هر چه که بازدارنده است خط بکشی؛ این یک هنر است و شهیدان همه هنرمند هستند.

وی با بیان اینکه همه اولیاهای الهی و همه‌ اهل البیت(ع) شاعر بودند گفت: پیغمبر شعر نگفت اما شعرهایی را تکرار می‌کرد و برخی از شعرها را خیلی علاقه داشت از جمله یک بیت شعر که مورد علاقه پیغمبر بود از لبید شاعر است « ألا کلّ شیء ما خلا الله باطل / و کلّ نعیم لا محالة زائل» این بیت شعری که پیغمبر خیلی مورد علاقه‌اش بود.

این نویسنده و پژوهشگر عاشورایی در ادامه عنوان کرد: از حضرت علی (ع) یک دیوان شعر داریم و الگوی برای شاعران ما شده است.

سنگری در ادامه با بیان اینکه شعر هنر بزرگ ما است، افزود: شعر رسانه ملی و تاریخی،  توراس فرهنگی و سرمایه ملی است.

وی در ادامه به شعرخوانی شاعراهل البیت شهید مدافع حرم شهید ابوالقاسمی اشاره کرد گفت: زمانی که شهید ابوالقاسمی شعرهای خودش را برای من می‌آورد یک عشق فوق‌العاده عجیبی نسبت به اهل‌بیت(ع) داشتند.

مدیر گروه ادبیات اندیشه پژوهشکده فرهنگ و مطالعات اجتماعی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با بیان اینکه بزرگترین هنر یک انسان برای اعتلا، اعتبار و اوج‌گیری داشته باشیم هنر گوش دادن است گفت: شهید ابوالقاسمی عشق و هوش فوق‌العاده‌ای نسبت به شعر داشت و هنر گوش دادن در وجود شهید ابوالقاسمی بسیار زیاد بود.

وی به حضور شهید ابوالقاسمی در جلسات سخنرانی ایام محرم  اشاره کرد گفت: شهید ابوالقاسمی در سخنرانی ایام ماه محرم مدام پای منبر بود و با عشق و علاقه به مباحث‌های عاشورایی گوش می‌داد و بعد شعر را خلق می‌کرد.

سنگری در ادامه به حساسیت شهید ابوالقاسمی بر روی حق ناس تاکید کرد گفت: یکی از همرزم‌های شهید ابوالقاسمی نقل می‌کرد دو روز قبل از شهادت شهید ابوالقاسمی در یکی از خانه‌های سوریه بودیم که مردم خانه‌ها خود را گذاشته و رفته بودند. به یکی از خانه‌ها رفتیم بسیار گرسنه بودیم سفره انداختیم شهید ابوالقاسمی با فراست خودش دریافت که این غذا با بهره‌گیری از موجودیت و ظرفیت این خانه شکل گرفته است و از خوردن غذا اجتناب کرد و گرسنه ماند؛ یک دانه زیتون که از بیرون بود خورد و گفت همین برای من کفایت می‌کند.

این عاشوراپژوه در ادامه افزود: پاکی و طیب و طهار بودن و نیز  این ملاحظات به انسان چنین قدرت، قوت و موقعیت و بال پرواز می‌بخشد.

به گزارش تسنیم ۲۶۰ اثر از ۱۸۰ شرکت کننده از ۲۲ استان کشور به دبیرخانه این جشنواره ارسال شده است که پس از بررسی اولیه  ۱۶۰ اثر از  ۱۲۰ شرکت کننده پذیرفته و  توسط داوران ملی ارزیابی قرار گرفتند. شعرخوانی شاعران کشوری، اجرای گروه سرود و تجلیل از برگزیده‌های جایزه ادبی سفیر عشق که از سراسر کشور در این مراسم حضور داشتند از دیگر بخش‌های این آیین بود.

شهید مدافع حرم شهید سیدمجتبی ابوالقاسمی در سال ۹۱  به استخدام دانشگاه صنعتی جندی شاپور دزفول در می‌آید اما حضور مدام سیدمجتبی در بسیج و فعالیت‌هایش در حوزه حمزه سیدالشهدا این شهرستان کماکان ادامه دارد و بیش از ۱۴ سال مسئولیت به عنوان مسئول عملیات حوزه، با برنامه‌ریزی، کنترل و نظارت بر فعالیت‌های پایگاه‌های بسیج امنیت و آرامش کم‌نظیری را در منطقه فراهم می‌کند.

تجربه و تخصص و گذراندن انواع دوره‌های تخصصی و پیشرفته نظامی و تخریب از شهید سیدمجتبی ابوالقاسمی نیرویی ورزیده و کارآمد می‌سازد که در سال ۹۴ به عنوان فرمانده گردان بیت المقدس انتخاب می‌شود و سرانجام در سحرگاه دوشنبه ۱۶ آذرماه ۹۴ به آرزوی دیرینه‌اش می‌رسد و در راه دفاع از حرم حضرت زینب(س) در سوریه دعوت حق را لبیک می‌گوید مزار این شهیدوالامقام در گلزار شهیدآباد دزفول است.

شایان به ذکر اشت شهیدان امیرعلی هیودی، علیرضا حاجیوند قیاسی، محمد زلقی، عادل سعد، علی سعد، امین منوچهری، جاویدالاثر حاج حسین سعادت خواه، عارف کاید خورده و سید مجتبی ابوالقاسمی از شهدای مدافع حرم دزفول هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا