خبر و گزارش

معرفی کتاب زندگی‌نامه شهید سیدمجتبی ابوالقاسمی در دو هفته‌نامه «فریاد خوزستان»

کتاب «سید زنده است» نطق باز شده شهید است

دو هفته‌نامه «فریاد خوزستان» در صفحه فرهنگ و هنر شماره ۱۵ خود، کتاب «سید زنده است» را معرفی کرد.

کتاب «سید زنده است» کنکاشی در زندگی‌نامه و خاطرات شهید سیدمجتبی ابوالقاسمی، دومین شهید مدافع حرم شهرستان دزفول است که در پاییز ۹۷ توسط انتشارات «سرو دانا» و به قلم «علی موجودی» چاپ و منتشر شد.

دو هفته‌نامه «فریاد خوزستان» کتاب «سید زنده است» را این‌طور معرفی می‌کند:

«سید زنده است» با بیانی ساده و روان و بدون هیچ‌گونه اغراق و بزرگ‌نمایی، ویژگی‌های شخصی و شخصیتی شهید را در قالب روایاتی که از خانواده و دوستان و همرزمان شهید نقل شده است؛ بیان می‌کند.

روایاتی که سبک زندگی سیدمجتبی را ساده، معمولی و به نوعی امروزی نشان می‌دهد و شهید را شخصیتی باورپذیر و دست‌یافتنی معرفی می‌کند.

هم نسل و هم عصر بودن شهدای مدافع حرم با نسل جوان، بهترین نقش را در راه ارتباط برقرار کردن نسل جوان با شهدا ایفا می‌کند که این مهم نیز در زمانه و زندگی شهید ابوالقاسمی به وضوح دیده می‌شود.

جوانی که مانند هر جوان دیگری جوانی می‌کند؛ اما جوانی‌اش را در مسیر اهل بیت (ع) هدایت کرده و سبک زندگی شهدا را الگو جوانی خود قرار می‌دهد.

شیک‌پوش است و شوخ‌طبع. اهل باشگاه رفتن است و ورزش کردن. سکوتش بر گفتارش غلبه دارد و اهل شعر و شاعری و مداحی هم هست. اهل سفر است و گشت‌وگذار.

در بطن جامعه حضور دارد و اهل انزوا و گوشه‌گیری نیست. مثل هر جوان دیگری دانشگاه می‌رود و درس می‌خواند و کار می‌کند؛ اما دغدغه دارد.

دغدغه‌هایی مقدش که او را وادار می‌کند وقتش را برای دیگران صرف کند و با چاشنی شیرین اخلاص به اعمالش ارزشی مضاعف دهد.

از مسئولیت‌اش در جلسات قرائت قرآن و نیروسازی در مسجد بگیر تا فعالیت‌اش در بسیج به عنوان مسئول عملیات و سربه‌راه کردن سارقانی که به تناسب مسئولیت‌اش دستگیر می‌کند و ترک دادن معتادانی که همه بی‌خیال کنار خیابان افتادن آن‌ها هستند.

«سید زنده است» چنین شخصیتی را در نهایت صداقت و سادگی به تفصیل معرفی می‌کند؛ به گونه‌ای که مخاطب به دلیل هم‌عصر بودن‌اش با شهید، بیشتر و بیشتر با قهرمان روایت احساس قرابت می‌کند.

اما اوج شگفتی‌سازی «سید مجتبی» پس از شهادت رخ می‌دهد. صفحاتی که مخاطب را گام به گام بیشتر شگفت‌زده می‌کند و با خود تا انتهای کتاب می‌کشاند.

اتفاقاتی که هر کدام بیشتر از دیگری مخاطب را به تفکر در آیه «وَلَا تَحْسَبَنَّ الَّذِينَ قُتِلُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ أَمْوَاتًا ۚ بَلْ أَحْيَاءٌ عِندَ رَبِّهِمْ يُرْزَقُونَ» فرا می‌خواند و اینها همه زمانی رخ می‌دهد که سید پیوسته با نشانه‌هایی خود را به اطرافیان نشان می‌دهد و از زنده بودن خود خبر می‌دهد.

اینجا است که طنین کلام رهبری در دل و جان طنین‌انداز می‌شود که «نطق شهدا بعد از شهید شدن باز می‌شود. با مردم حرف می‌زنند – بِالَّذینَ لَم یَلحَقوا بِهِم – با ماها دارند می‌گویند؛ ما گوشمان سنگین نباشد تا بشنویم این صدا را …

خدای متعال هم در این صدا اثر گذاشته؛ واقعا هم اثر گذاشته؛ جوری شده است که وقتی از شهیدی یک چیزی نقل می‌شود؛ یک حرف دقیق و متینی نقل می‌شود؛ اثر می‌گذارد بر روی دل‌ها، دل‌ها را منقلب می‌کند»

«سید زنده است» نطق باز شده‌ی شهید مدافع حرم، سید مجتبی ابوالقاسمی است که به قول نویسنده‌ی کتاب، شخصیتی «ساده اما شگفت‌انگیز» است.

«سید زنده است» نمایش مجسم تاثیر اخلاص در خدمت به مردم را به تصویر می‌کشد و اینکه خداوند چه جایگاهی را برای سید مجتبی و انان که در مسیر او طی می‌کنند؛ در نظر گرفته است.

سرآغاز این کتاب مقدمه‌هایی است از «دکتر محمدرضا سنگری» و «حاج صادق آهنگران» و سپس در یازده پرده، از شخصیتی پرده‌برداری کرده است که با شهدا رفاقت کرده و به سبک‌شان زیسته است و حال خود رفیق شهید جوانان این مرز و بوم است و سبک زیستن‌اش الگویی برای عالم و آدم.

نویسنده‌ی کتاب بارها اظهار داشته است که قدم به قدم انگشت اشاره‌ی سید راهنمایش بوده و هرچه بیشتر قدم برداشته است؛ ردپای سید را در مسیر دیده است.

نویسنده‌ای که اظهار می‌کند: «با قدرت می‌گویم که در بین شهدایی که تا کنون خوانده و نوشته‌ام، شهیدی به عظمت و کرامت سیدمجتبی ندیده‌ام. یقین دارم مطالعه‌ی زندگی این شهید و آشنایی با ابعاد شخصیتی او، تاثیرات شگرفی در مخاطب خواهد گذاشت و مسیر زندگی خیلی‌ها را تغییر خواهد داد؛ چه بسا که خود هنوز متحیر از قصه‌ی زندگی و قصه‌ی کرامات سید مجتبی ابوالقاسمی هستم.

کتاب «سید زنده است» کاری است آتش به اختیار که بدون کمک گرفتن از ارگان‌ها و نهاهای فرهنگی و با بودجه‌ی مردمی، توسط گروهی از بسیجیان و به همت خانواده‌ی شهید به چاپ رسیده است و همین می‌تواند بهترین پیام «ما می‌توانیم» باشد.

اینکه جوانان انقلابی و دغدغه‌مند، منتظر نهادها و ارگان‌ها نمانند و به قول حضرت امام (ره): «اگر مسئولین کوتاهی و مماشات کردند؛ ملت انقلابی خود اقدام کند.»

و به قول مقام معظم رهبری: «بروید سراغ کارهای نشدنی تا بشود. تصمیم بگیرید بر برداشتن کارهای سنگین تا بردارید «يَخْشَوْنَ أَحَداً إِلاَّ اللَّهَ». خب، زحمت‌هایش چه؟ رنج‌هایش چه؟ محرومیت‌هایش چه؟ جوابش این است «و کفی بالله حسیباً» خدا را فراموش نکن، خدا حسابت را دارد. در میزان الهی رنج تو، محرومیت تو، کف نفس تو، حرصی که خورده‌ای، زحمتی که کشیده‌ای، کاری که کرده‌ای، خون دلی که خوردی، دندانی که روی جگر گذاشتی؛ این‌ها هیچ‌وقت فراموش نمی‌شود. بروید بروید.»

گفتنی است که کتاب «سید زنده است» را می‌توانید از تمامی کتاب‌فروشی‌های شهرستان دزفول تهیه کرده یا جهت خرید پستی با شماره ۰۹۱۶۸۲۳۰۹۷۴ از طریق ارسال پیامک یا ارسال پیام در پیام‌رسان‌های ایتا، سروش، بله و تلگرام اقدام کنید.

برای مطالعه کامل مقاله معرفی کتاب «سید زنده است» در شماره پانزدهم دو هفته‌نامه فریاد خوزستان روی لینک زیر کلیک کنید:

دانلود دو هفته‌نامه فریاد خوزستان شماره ۱۵

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا